رجعت در اصطلاح دینی به معنی بازگشت مردگان به زندگی در دنیا است.  در روایات امده که حضرت عیسی (علیه السلام) و حضرت الیاس (علیه السلام) و حضرت دانیال (علیه السلام) و حضرت یونس (علیه السلام) همراه با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور خواهند کرد و امام را در قیام ایشان یاری خواهند کرد و بعد از پیروزی از وزیران و مسئولان از جانب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهند شد

رجعت در نزد شیعه
اما رجعت در اصطلاح علم کلام و در عقیده شیعیان عبارت است از اینکه: خداوند گروهی از مردگان را در هنگام ظهور مهدی (
عجل الله تعالی فرجه الشریف) به همان صورتی که قبلاً در دنیا بوده‌اند به دنیا بر می‌گرداند، گروهی را عزیز و گروهی را ذلیل می‌کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه داده، داد مظلومان را از ستمگران می‌گیرد. شیعیان معتقدند انسان‌های بسیار نیکو و انسان‌های بسیار پلید در آخرالزمان و پس از ظهور مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به اذن خداوند به دنیا باز می‌گردند.

رجعت در احادیث و روایات
در حدیثی از حضرت علی (
علیه السلام) چنین آمده‌است: «رجعت علم خاص و ویژه‌ای است که اکثر مردم قدرت درک و تحمل آن را ندارند.»
همچنین در حدیث دیگری چنین آمده‌است: «رجعت تجلی قدرت خداوند است، پس آن را انکار نکنید
همچنین به اعتقاد مجلسی: «همه پیامبرانی که خداوند آنان را مبعوث کرده به دنیا باز گردانده می‌شوند تا همراه علی بن ابی طالب بجنگد».

فلسفه رجعت
با توجه به آنچه از روایات اسلامی استفاده می‌شود، رجعت جنبه همگانی ندارد، بلکه اختصاص به مؤمنان صالح‌العملی دارد که در یک مرحله عالی از ایمان قرار دارند، و همچنین کفار و طاغیان ستمگری که در مرحله منحطی از کفر و ظلم قرار دارند؛  بازگشت مجدد این دو گروه به زندگی دنیا به منظور تکامل گروه اول و چشیدن کیفر دنیوی گروه دوم است.
به تعبیر دیگر گروهی از مؤمنان خالص که در مسیر تکامل معنوی با موانع در زندگی خود روبرو شده‌اند و تکامل آنها ناتمام مانده‌است، حکمت الهی ایجاب می‌کند که سیر تکاملی خود را از طریق بازگشت مجدد به این جهان ادامه دهند، شاهد و ناظر حکومت جهانی حق و عدالت باشند و در بنای این حکومت شرکت جویند، چرا که شرکت در تشکیل چنین حکومتی از بزرگترین افتخارات است.
و برعکس، گروهی از منافقان و جباران سرسخت علاوه بر کیفر خاص خود در رستاخیز باید مجازات‌هایی در این جهان، نظیر آنچه اقوام سرکشی مانند فرعونیان و عاد و ثمود و قوم لوط دیدند ببینند، و تنها راه آن رجعت است.




امام صادق (
علیه السلام) در حدیثی می‌فرماید «رجعت عمومی نیست بلکه جنبه خصوصی دارد، تنها گروهی بازگشت می‌کنند که ایمان خالص یا شرک خالص دارند»


تاریخ : دوشنبه 16 اسفند 1395 | 10:52 ق.ظ | نویسنده : (379) | نظرات